۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰

مودی:

83 درصد مخاطبان سوادآموزي در خراسان شمالي از بانوان هستند

83 درصد مخاطبان سوادآموزي در خراسان شمالي از بانوان هستند

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: بيش از 83 درصد فعاليت هاي سوادآموزي در خراسان شمالي در بخش بانوان انجام مي شود.

مهدي  مودي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سال تحصيلي 91 بر اساس آمار 13 هزار و 144 سوادآموز در سطوح سوادآموزي، تكميلي، انتقال و دوره تحكيم در خراسان شمالي جذب شدند كه از اين تعداد 10 هزار و 934 نفر را بانوان تشكيل مي دهند.

وي با بيان اينكه بر اين اساس 83.19 درصد از مخاطبان فعاليت هاي سوادآموزي در اين استان بانوان هستند، اظهار داشت: با توجه به اينكه بانوان ساكن در مناطق روستايي بيشترين درصد بي سوادان را در استان و كشور به خود اختصاص داده اند، فعاليت هاي سوادآموزي در اين بخش، به منظور كاهش اختلاف باسوادي زنان و مردان به طور ويژه پيگيري مي شود.

مودي همچنين اختلاف موجود بين ميزان باسوادي در روستاها و شهرها را يكي ديگر از بخش هاي ويژه فعاليت هاي سوادآموزي ذكر كرد و افزود: به همين دليل از 13 هزار و 144 سوادآموز جذب شده در خراسان شمالي در سال تحصيلي جاري، هشت هزار و 991 نفر شامل 68.40 درصد كل سوادآموزان استان از مناطق روستايي جذب شده اند.

وي در ادامه با بيان اينكه در سال جاري بيش از 70 درصد از فعاليت هاي سوادآموزي خراسان شمالي از طريق برون سپاري انجام شده است، اظهار داشت: امسال فعاليت هاي سوادآموزي براي 9 هزار و 132 نفر از تعداد كل سوادآموزان استان با استفاده از بخش غيردولتي و برون سپاري صورت گرفته و تلاش مي شود در سال آينده 100 درصد اين فعاليت ها به بخش خصوصي واگذار شود.

چندي پيش معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد مخاطبان فعالیت‌های سوادآموزی در كشور زنان هستند، گفته بود كه ۶۰ درصد زنان بی سواد ساکن روستا هستند.

زهره سادات لاجوردی با بيان اينكه سه میلیون و 864 هزار بی سواد در رده سنی 10 تا 49 سال قرار دارند، اظهار كرده بود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال 95 باید بیسوادی در کشور ریشه کن شود و برنامه پنجم توسعه نهادهای مسئول را مکلف کرده است تا پایان این برنامه بیسوادی را در گروه سنی 10 تا 49 سال ریشه کن کنند.

وی افزوده بود كه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جهت ریشه کنی بیسوادی در میان زنان تفاهم نامه مشترکی را با سازمان نهضت سوادآموزی امضا کرده است و بر این اساس نهادهایی همچون بهزیستی، مرکز آمار، بسیج و وزارت آموزش و پرورش باید در ریشه کنی بیسوادی زنان با ما همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس سرشماري نفوس و مسكن سال 90 در خراسان شمالي حدود 55 هزار نفر از افراد داراي 10 تا 49 سال معادل 10.11 درصد افراد اين رده سني، اعلام بي سوادي كرده و 89.89 درصد از جمعيت اين رده سني نيز خود را باسواد معرفي كرده اند.

اين در حالي است كه در سرشماري سال 85 ميزان باسوادي در خراسان شمالي 87.2 درصد در اين رده سني بود كه اين مسئله نشان از رشد 2.69 درصدي ميزان باسوادي در ميان جمعيت مولد استان(10 تا 49 سال) دارد.

بر اساس سرشماري سال 90 حدود 92.45 درصد از جمعيت بين 10 تا 49 ساله هاي كشور باسواد هستند كه اين ميزان به نسبت سرشماري سال 85 كه 91.7 درصد از افراد اين رده سني باسواد بودند، رشدي 0.75 درصدي را نشان مي دهند.

 

کد خبر 2063054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha